בחירת יצירות לרכישה או השאלה – העין המקצועית של המעריך
מוזיאונים וגלריות מסחריות הם שחקנים מרכזיים בשוק האמנות, המשפיעים רבות על המגמות והטעמים של הקהל הרחב. וככאלה, הם לעיתים קרובות נדרשים להחלטות מורכבות בנוגע ליצירות שהם בוחרים לרכוש, להציג או להשאיל מגופים אחרים.
מחפש שמאי אמנות?
עידו פז
טרם התקבל דירוג
אוריאל גביש
טרם התקבל דירוג
יוסי אזולאי
טרם התקבל דירוג
שלמה לוגסי
טרם התקבל דירוג
רפאל גרינשטיין
טרם התקבל דירוג
רונן ספיר
טרם התקבל דירוג
כאן נכנס לתמונה תפקידו הקריטי של מעריך האומנות – להיות מעין "מצפן" אמנותי ועסקי לאוצרים ולבעלים של המוסד. בזכות ההשכלה האקדמית הנרחבת, הניסיון המעשי והידע העדכני בשוק האמנות, המעריכים האלה יכולים לתת המלצות מושכלות ולסייע בקבלת החלטות.
כשמוזיאון שוקל לרכוש יצירה כלשהי לאוסף הקבוע שלו, מעריך האומנות יבחן אותה לעומק וייתן את הערכתו לגבי האיכות והחשיבות שלה. האם העבודה מבטאת באופן ייחודי את הסגנון של האמן? האם היא מהווה דוגמה בולטת לז'אנר או לתקופה ספציפית? מה הפוטנציאל שלה להפוך ל"מגנט קהל"?
כמובן שתפקידו של המעריך לא מסתכם רק בפן האסתטי והאמנותי, אלא גם בהיבטים פרקטיים של העסקה. האם המחיר המבוקש סביר ביחס לעבודות דומות של האמן? מהי ההשפעה הצפויה של הרכישה על שוק האמנות והאספנים? האם היצירה "שווה" את המשאבים שיושקעו בה לטווח הארוך (שימור, ביטוח, הצגה)?
המומלצים לשנת 2024 בתחום שמאי אמנות
עידו פז
טרם התקבל דירוג
אוריאל גביש
טרם התקבל דירוג
יוסי אזולאי
טרם התקבל דירוג
שלמה לוגסי
טרם התקבל דירוג
רפאל גרינשטיין
טרם התקבל דירוג
רונן ספיר
טרם התקבל דירוג
בצד ההמלצות לגבי רכישות, מעריך אומנות במוזיאונים ממלא תפקיד מפתח גם בהחלטות לגבי יצירות מושאלות. איזו תערוכה כדאי להביא? אילו יצירות יתאימו לחלל התצוגה ולקהל? מה ההיתכנות הביטוחית והלוגיסטית? הערכה מנומקת שלו יכולה לחסוך למוסד הוצאות מיותרות או החמצת הזדמנויות.
בסופו של דבר, האוצרים ומקבלי ההחלטות עדיין צריכים להפעיל שיקול דעת עצמאי, אבל חוות הדעת של המעריך היא נדבך מרכזי בגיבוש התובנות. ככל שהמלצותיו מבוססות ומנומקות יותר, כך הסיכוי לבחירות מוצלחות עולה משמעותית.
הערכת שווי מדויקת – הבסיס לניהול נכסי המוסד
מעבר לסיוע בבחירת היצירות עצמן, תפקידו של מעריך אומנות במוזיאונים וגלריות הוא גם לתת אומדנים מדויקים לגבי ערכו הכולל של האוסף הקיים. נתונים אלו קריטיים לניהול השוטף של הארגון, בכמה היבטים מרכזיים:
- מדיניות ביטוח נכונה – רוב המוסדות מבטחים את הנכסים שלהם, בפרט בתקופות של העברה, אחסון או השאלה. הערכת השווי של כל פריט היא הבסיס לקביעת היקף וסוג הכיסוי הביטוחי המתאים, והפרמטר המרכזי בקביעת דמי הביטוח ההוגנים.
- תכנון פיננסי אסטרטגי – הנהלות של מוזיאונים וגלריות צריכות לדעת על מה הם "יושבים", כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי תקציבים, השקעות עתידיות ומקורות מימון. הערכת שווי מדויקת של נכסי האמנות, לרבות ציון מגמות עליה או ירידה, מאפשרת תכנון ארוך טווח על בסיס נתונים.
- רישום חשבונאי נכון – כמו כל גוף עסקי, גם מוזיאונים וגלריות חייבים לשקף את מצבת נכסיהם בדו"חות הכספיים ולעדכן אותה מדי שנה. הערכת שווי מקצועית של האוסף מבטיחה שהמאזן משקף בצורה מהימנה את "ההון האמנותי" הקיים ומאפשר תמונה אמיתית של מצב הארגון.
- שימוש נבון בהון – מוזיאונים רבים מבקשים מדי פעם למכור עבודות מהאוסף (deaccession), למשל אם הן לא מתאימות לזהות שלהם או שיש להן אלטרנטיבות טובות יותר. או שהם רוצים להשתמש ביצירות כבטוחה לצורך מימון פרויקטים. הערכה מעודכנת תאפשר להימנע מהשקעות שגויות או ממכירת חסר של נכסים.
חשוב להבין שחלק ניכר מהיצירות במוזיאונים הן בעלות ערך עצום, לא רק כלכלית אלא גם היסטורית ותרבותית. לכן יש אחריות כבדה בידי המעריכים לדייק בהערכות השווי ולספק תמונה מדויקת. הם חייבים להשקיע משאבים רבים במחקר ובהשוואה, כדי לצאת ידי חובת המוסד.
שגרירים של הידע – העמקת המודעות והדיאלוג האמנותי
לבסוף, תפקיד חשוב לא פחות של מעריכי האומנות במרחב המוזיאלי והגלריסטי הוא לשמש מעין "שגרירים" ומתווכים של הידע והשיח האמנותי לציבור הרחב. הם שותפים מרכזיים במאמץ להעשיר את ההבנה וההערכה של אמנות בחברה.
חלק מהמוזיאונים מקיימים תוכניות לימוד והרצאות בהם מעריכי האומנות נותנים הסברים לקהל על השיקולים והקריטריונים בבסיס ההחלטות של הארגון – איך בוחרים יצירות, איך מעריכים את חשיבותן, ואילו סוגיות עומדות על הפרק בעולם האמנות העכשווי.
באופן דומה, גם הגלריות המסחריות שוכרות לעיתים מזומנות את שירותיהם של מעריכים בכירים כדי לחזק את האמון והלויאליות של הלקוחות והאספנים שלהן. כשיש גורם מוסמך ובלתי תלוי שיכול להסביר בנונשלנטיות ובבהירות את השווי והפוטנציאל של יצירות מסוימות, קל יותר למכור אותן.
במרחב הגלריה, המעריכים מתפקדים בעצם כסוג של art advisors, כלומר יועצי אמנות, שכל מטרתם היא לחבר בין היצירה המוצגת לבין הקונים והאספנים שעשויים להתאהב בה. הם משתמשים בידע שלהם כדי לנהל דיאלוג ענייני ומרתק, וליצור תחושת שותפות במסע.
מעבר לאינטרס המסחרי או השיווקי, זוהי שליחות תרבותית וחינוכית מהמעלה הראשונה. מעריכי האומנות מנגישים מושגים ועקרונות מורכבים בתחומם לקהל שלא תמיד בקיא בהם. הם "פורמים" את השדה ואת השיח האינטלקטואלי שמאחורי האובייקטים התלויים על הקיר.
כאשר המוזיאונים והגלריות נותנים במה למעריכים להרצות, לכתוב ולהתראיין באופן שוטף, הם בעצם מזמינים את כולנו לקחת חלק פעיל בשיחה הזו. ההשפעה החיובית של הדברים האלה על עולם האמנות בכלל, ועל המעמד של המוסד בפרט, היא אדירה.
לסיכום, תפקידו של מעריך אומנות במוזיאונים וגלריות הוא הרבה מעבר לקביעה טכנית של שווי כספי ליצירות. הוא "שחקן מפתח" ביצירה של זהות, אסטרטגיה ומשמעות תרבותית.
בין אם מדובר במתן המלצות מושכלות על רכישות, בהערכת שווי מדויקת לצרכי ניהול וחשבונאות, או בהעברת המסרים לציבור – מעריך אומנות טוב הוא נכס שאין שני לו עבור כל מוסד.
מחפשים שירותי הערכת אומנות ברמה הגבוהה ביותר? ב- תמצאו את המומחים המובילים בישראל בתחום זה, בעלי ניסיון עשיר בעבודה בסביבה מוזיאלית וגלריסטית. פנו אלינו עוד היום וקבלו את כל הידע והכלים שיעצבו את האוסף שלכם לטובה.